آمارها نشان دهنده رشد روزافزون صنعت بازی سازی و گسترش این صنعت در کشورمان است. طبیعتا با رشد تقاضای این بازار باید میزان تولیدات نیز افزایش پیدا کند که متاسفانه بدلیل کمبود طرح های تخصصی حوزه بازیهای دیجیتال همواره استودیوهای بازیسازی و تیمها با مشکل سرمایه، تجاریسازی و توسعه بازار مواجه هستند.
- در اسناد بالادستی از جمله در سند ملی فناوریهای فرهنگی و نرم[۱]، بر «تلاش برای پیشرو بودن کشورمان در تولید محصولات فرهنگی و صنایع خلاق در منطقه جنوب غرب آسیا و به عنوان یکی از ده قطب برتر محصولات فرهنگی جهان، دارای نشان تجاری محبوب در منطقه و کشورهای اسلامی» اشارهشده است.
- در این سند، بازیهای رایانهای به عنوان «حوزههای مهم» فناوری های فرهنگی و نرم در نظر گرفته شده و «تولید محصولات فرهنگی بر پایه نظام سامان یافته نوآوری مبتنی بر شبکه به هم پیوسته تمامی نهادهای مرتبط تولید، توزیع، مصرف» نیز اشارهشده است.
- از اهداف این سند ملی، رسیدن به سهم ۳۰ درصدی بازی های دیجیتال از بازار کشور ذکر شده است. یکی از اهداف این طرح نیز افزایش سهم بازار شرکتهای بازیسازی ایرانی است.
با این وجود میبینیم علیرغم ظرفیتهای فراوان و مناسب کشور در حوزه بازیهای دیجیتال تاکنون توجهی در خور به این بخش تأثیرگذار در صنایع خلاق نشده است، که این طرح پیشنهادی میتواند به این امر کمک شایانی نماید. با توجه به حجم بازار بیش از ۳۰ میلیون نفری[۲] مخاطبان بازیهای دیجیتال در کشور، پاسخگویی به تقاضای موجود از طریق تولید محصولات باکیفیت یکی از مهمترین نتایج اجرای طرحهای توسعهای خواهد بود.
[۱] - مصوب جلسه ۸۱۰ مورخ ۱۳۹۷/۴/۲۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی
[۲] - طبق آمار منتشر شده از بنیاد ملی بازیهای رایانهای
دیدگاه خود را بنویسید